George
Bacovia Plumb
comentariu
artă poetică simbolistă
Simbolismul este un curent literar apărut în Franţa la sfârșitul secolului al XIX-lea.Plumb ca practică lirică, dar și ca o
cristalizare teoretică, simbolismul reprezintă primul pas spre modernitate.
Poezia simbolistă promovează lirismul pur ca modalitate de
a exprimaceea ce nu poate
fi exprimat: sufletul
uman insondabil și misterele lumii.
Curentul simbolist a
impus ambiguitatea
poeziei, optând pentru calea intuitivă
de cunoaștere. Poezia devine pură și valorifică tehnici specifice:
sugestia, simbolul, muzicalitatea, inovaţia prozodică, universul
citadin, însingurarea
etc.
Considerat cel mai impotant poet simbolist din literatura română,
George Bacovia deschide
calea lirismului românesc spre modernitate.
Poezia „Plumb” apare, programatic, în fruntea primului volum bacovian căruia îi dă și titlul. Textul poetic se
înscrie în lirica simbolistă prin: folosirea simbolului, tehnica repetiţiilor, cromatica şi dramatismul trăirii eului liric.
Poezia sintetizează
motive şi mijloace
de
expresie specifice pentru sensul special al simplităţii
bacoviene.
Titlul poeziei este un
simbol, plumbul fiind, în realitate, un metal de culoare cenușie, cu o greutate specifică
mare. Astfel prin cele două trăsături
creează mai multe sugestii:
prin culoare, sugerează o existenţă cenușie, monotonă și uniformă,
iar prin greutate,
o stare sufletească apăsătoare,
grea, un
spaţiu existenţial închis, fără
soluţii de ieșire.
Tema poeziei
o constituie condiţia poetului într-o societate
lipsită de aspiraţii şi artificială. Structural, poezia
„Plumb” este construită pe principiul simetriei.
Simetria este asigurată
dintre raportul dintre structura strofică și planurile imaginarului poetic: prima strofă corespunde universului exterior, iar
a doua
universului
trăirilor interioare ale eului liric. Relaţia
de simetrie
este asigurată și de paralelismul sintactic
dintre versurile celor două catrene:
„Dormeau adânc / Dormea întors; stam singur / Stam
singur; și scârţâiau / și-i atârnau.”
Lirismul subiectiv este redat la nivelul expresiei prin mărcile subiectivităţii: pers. I.
a verbelor – „stam”, „am început”,
pers. I. a adjectivului
posesiv „meu”.
Strofa I surprinde elemente ale cadrului spaţial închis. Apăsător, sufocant în care
eul
poetic se simte claustrat: un cavou, simbolizând universul interior,
şi în care mediul înconjurător
a căpătat greutatea apăsătoare a plumbului. Elementele
decorului funerar sunt: „sicriele de plumb”, „funerar vestmânt”, „flori de plumb”,
„coroanele de plumb, artificii funerare tipice pentru mica burghezie de provincie.
Repetarea epitetul de „plumb”
are multiple sugestii (cromatică – fizică:
apăsare)
insistând asupra existenţei mohorâte, (imposibilităţii eliberării) lipsită de transcendenţă, de posibilitatea înălţării.
Lumea obişnuită, în manifestările ei de
gingăşie şi frumuseţe-florile, este marcată de efecte reci, sinistre ale morţii, provoacă nevroze: „Şi scârţâiau coroanele de
plumb”.
Strofa a II-a debutează sub semnul tragicului existenţial generat de dispariţia,
moartea afectivităţii, de neputinţa împlinirii prin
iubire. Ideea este sugerată
metaforic
prin versul „Dormea întors
amorul meu de plumb”. Cuvântul „întors” constituie misterul poeziei, este un
epitet cu un sens tragic, fiindcă sugerează
despărţirea, înstrăinarea. Eul liric îşi priveşte
sentimentul ca un
spectator.
În aceste condiţii tensiunea creşte până la strigătul disperat: „am început să-l
strig”. Verbele marchează
o încercare disperată de regăsire. Încercarea de salvare este însă
iluzorică. „Aripile
de plumb” care atârnă presupun un zbor în jos, căderea
surdă şi grea, moartea. Eliberarea de singurătate devine imposibilă. Nu se poate face legătura cu cosmicul.
Poezia
„Plumb”
prin
atmosfera
pe
care o creează,
aduce
în
literatura
română
sentimentul
tragic al morţii, al însingurării,
al neantului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu