comentariu Eu nu strivesc corola de minuni a lumii

Lucian Blaga: Eu nu strivesc corola de minuni a lumii


artă poetică modernistă


Poet și filozof, Lucian Blaga transpune în lirica sa un spaţiu al experienţelor esenţiale. Creaţi Eu nu strivesc corola de minuni a lumii apare ca o posibilitate de revelare a misterului, iar forma ei superioa este mitul.

„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii face parte din seria artelor poetice ale literaturii rone din perioada interbeleică. Poezia este așezată în fruntea primului său volum Poemele luminii” și are rol de program, realizat cu mijloace poetice. Este arta sa poetică prezentând crezul său literar privind conceptul filozofic al cunoaşterii şi misiunea poetului referitor la adâncirea şi ocrotirea misterelor prin iubire.

Poezia este o meditaţie filozofică cu accente lirice, o confesiune poetică pe tema cunoaşterii, care poate fi paradisiacă sau luciferică.

 Tema operei este sugera încă din titlu și o reprezin atitudinea poetului faţă de misterele lumii. Eu liric ocroteşte misterele pentru ca acestea să rămână eterne surse de inspiraţie

Titlul acestei poezii este o metafo revelatorie care exprimă ideea cunoaşterii luciferice. Pronumele personal „eu” este așezat orgolios în fruntea primei poezii din primul volum, adică în fruntea acestei opere. Plasarea sa iniţială poate corespunde influeelor expresioniste și exprimă atitudinea poetului filozof de a proteja misterele lumii, izvotă din iubire. Titlul exprimă crezul literar al poetului, aceea că misterele trebuie adâncite, sporite ca să nă nesecate surse de inspiraţie artistică. Sintagma „eu nu strivesc”, sugerează atitudinea eului liric care protejează misterele universului. Forma negativă a verbului exprimă o opoziţie implicită faţă de cei care distrug misterul. Cuvântul corolă” se poate referi la o coroa regală, simbolul bogăţiei, al măreţiei, iar prin forma de cerc devine simbolul perfecţiunii, trăsături care devin atributele misterului. Corola” se poate referi şi la o coroa de flori, reprezentând frumuseţea, gingăşia, viaţa. Dar florile sunt fragile şi asemenea misterelor pot fi distruse uşor prin descoperire. „Corola” este o metaforă a operei artistice deoarece, aşa cum se împletesc florile într-o coroa, aşa se înnţuie gândurile, sentimentele, alcătuind poezia, adică frumosul artistic, care are ca izvor
  misterul. Datoria poetului este să protejeze acest izvor artistic pentru că odadistrus, nu se mai poate reface.  
         Cuvântul „minuni” legat de corolă reprezintă ceva frumos, admirabil şi etern, de fapt creia care este peste tot şi este al tuturor, „a lumii”.

Poezia are structură antiteti, organizată pe opoziţia eu” şi „alţii”, adică poetul- artist şi omul raţional. Metafora cunoaşterii luciferice este „lumina mea”, plină de sensibilitate şi perfecţiune. Această cunoaştere se organizează pe succesiunea verbelor „nu strivesc”, nu ucid”, „sporesc”, „îmbogăţesc şi iubesc”. Cunoaşterea paradisiacă este metaforizată prin „lumina altora” care sugrumă vraja”, adică misterele sunt ucise prin raţiune, prin descoperire. În timp ce cunoaşterea paradisiacă este lumina minţii, cunoaşterea luciferică este o lumină nocturnă (de noapte), lunară, care îmbogăţeşte misterul, îl transformă în mister şi mai mare. Poetul recurge la o comparaţie amplă prin care explică metoda lui de cunoaştere: aşa cum lumina lunii redă doar conturul lumii reale, aşa şi poetul îşi sugerează doar sentimentele, gândurile prin poeziile sale.

Obiectul  cunoaşterii  este  misterulilustrat  în  poezie  printr-varietatde metafore:  „tainele”,  vraja  nepătrunsului  ascuns”,  „a  lumii  tai”,  întunecata zare”, ne-nţelesuri”, „sfânt mister” şi oferă o bogată sursă de inspiraţie pentru poet. Actul poetic se realizează prin iubire: căci eu iubesc / şi flori şi ochi şi buze şi morminte”. Aceste versuri reprezinlocul misterelor, al surselor de inspiraţie: lumea vegetală, lumea umană, lumea sentimentelor şi cea a morţiizută ca o componentă a existeei şi reprezennd eternitatea. Blaga privte moartea ca pe o integrare în univers, astfel prin operele sale trăieşte etern.

Versificaţia poeziei este moder: versurile sunt inegale şi aritmice; se valorifică enjambamentul ce constă în continuarea ideii poetice în mai multe versuri. Efectul expresiv este mărit prin multitudinea metaforelor referitoare la mister respectiv

prin organizarea antitetică a ideii poetice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu