Lucian Blaga: Eu nu strivesc corola
de minuni a lumii
artă poetică modernistă
Poet și filozof,
Lucian Blaga transpune în lirica sa un spaţiu al experienţelor esenţiale.
Creaţia Eu nu strivesc corola de minuni a lumii apare ca
o posibilitate de revelare a misterului, iar forma ei superioară este mitul.
„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” face parte din seria artelor
poetice ale
literaturii române din perioada
interbeleică. Poezia
este așezată în fruntea
primului său volum „Poemele luminii” și are rol de program, realizat cu mijloace poetice.
Este arta sa poetică prezentând crezul său literar privind conceptul filozofic al cunoaşterii şi misiunea poetului referitor la adâncirea şi ocrotirea misterelor prin iubire.
Poezia este o
meditaţie filozofică cu accente lirice, o confesiune poetică pe tema
cunoaşterii, care
poate
fi paradisiacă sau luciferică.
Tema operei este sugerată încă din titlu și o reprezintă atitudinea poetului faţă de misterele lumii.
Eu liric
ocroteşte misterele pentru ca acestea să rămână eterne surse de inspiraţie
Titlul acestei poezii este o metaforă revelatorie care exprimă ideea cunoaşterii luciferice. Pronumele
personal „eu” este așezat orgolios în
fruntea primei poezii din primul
volum, adică în fruntea acestei
opere. Plasarea sa iniţială poate corespunde
influenţelor expresioniste și exprimă
atitudinea poetului filozof de a proteja
misterele lumii, izvorâtă din iubire. Titlul exprimă crezul literar al poetului, aceea
că
misterele trebuie
adâncite, sporite ca să rămână nesecate
surse de inspiraţie artistică. Sintagma „eu nu strivesc”,
sugerează atitudinea
eului
liric care protejează
misterele universului. Forma negativă a verbului exprimă o opoziţie implicită faţă
de cei care distrug misterul. Cuvântul „corolă” se poate referi la o coroană regală,
simbolul bogăţiei, al măreţiei, iar prin forma de cerc devine simbolul perfecţiunii, trăsături care devin atributele misterului. „Corola” se poate referi şi la o coroană de flori, reprezentând frumuseţea,
gingăşia, viaţa.
Dar florile sunt fragile şi asemenea misterelor pot fi distruse uşor prin
descoperire. „Corola” este o metaforă a operei artistice deoarece, aşa cum se
împletesc florile într-o coroană, aşa se înlănţuie
gândurile, sentimentele, alcătuind poezia, adică frumosul artistic, care are ca izvor
misterul. Datoria poetului este să protejeze
acest izvor artistic pentru că odată distrus, nu se mai poate reface.
Cuvântul „minuni” legat de corolă reprezintă ceva frumos, admirabil şi etern, de fapt creaţia care este peste tot şi este al tuturor, „a lumii”.
Poezia are structură antitetică, organizată pe opoziţia „eu” şi „alţii”, adică poetul- artist şi omul raţional. Metafora cunoaşterii luciferice este „lumina mea”, plină de sensibilitate şi perfecţiune. Această cunoaştere
se organizează pe succesiunea
verbelor „nu
strivesc”, „nu ucid”, „sporesc”, „îmbogăţesc” şi „iubesc”. Cunoaşterea paradisiacă este metaforizată prin „lumina altora” care „sugrumă vraja”,
adică misterele sunt ucise prin raţiune, prin descoperire. În timp ce cunoaşterea paradisiacă este
lumina minţii, cunoaşterea luciferică este o lumină nocturnă (de noapte), lunară,
care îmbogăţeşte misterul,
îl transformă în mister şi mai mare. Poetul recurge la o comparaţie amplă
prin care explică metoda
lui de cunoaştere: aşa cum lumina lunii redă doar conturul lumii reale, aşa şi poetul îşi sugerează doar
sentimentele, gândurile
prin poeziile sale.
Obiectul cunoaşterii este misterul, ilustrat în poezie
printr-o
varietate de
metafore: „tainele”, „vraja nepătrunsului
ascuns”, „a
lumii taină”, „întunecata
zare”, „ne-nţelesuri”, „sfânt mister” şi oferă o bogată sursă de inspiraţie pentru poet. Actul poetic se realizează prin iubire: „căci eu iubesc / şi flori şi ochi şi buze
şi morminte”. Aceste versuri reprezintă locul
misterelor, al surselor de inspiraţie: lumea vegetală, lumea umană, lumea sentimentelor şi cea a morţii văzută ca o
componentă a existenţei şi reprezentând eternitatea. Blaga priveşte moartea ca pe
o integrare în univers, astfel prin
operele sale trăieşte etern.
Versificaţia poeziei este modernă: versurile sunt inegale şi aritmice; se valorifică enjambamentul ce constă în continuarea ideii
poetice în mai multe versuri. Efectul expresiv este mărit prin multitudinea metaforelor referitoare la mister respectiv
prin organizarea antitetică a ideii poetice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu